Tips Stress Dan Senaman



Kontraksi statik otot di bahagian leher dan bahu yang lama akan menyebabkan kita berasa :
1) Pening dan sakit kepala
2) Ketegangan serta sakit leher serta bahu
3) Ketegangan serta sakit otot di antara tulang belikat
4) Kebas dari bahu hingga ke hujung jari
5) Kelemahan otot bahagian leher, bahu serta tangan sehingga kita merasa tangan kita amat berat untuk menulis atau menaip
6) Ini juga boleh dialami pada bahagian pinggang:
7) Ketegangan dan sakit otot di bahagian sendi pinggul serta punggung
8 ) Kebas dari punggung hingga ke hujung jari kaki
9) Kelemahan otot sekitar sendi pinggul, punggung serta kaki sehingga kita merasa kaki kita amat berat untuk berdiri atau berjalan
10) Kesukaran untuk menundukkan badan apabila hendak mengambil sesuatu yang terjatuh di atas lantai.
Mungkin ramai juga masyarakat kita mengambil ubat tahan sakit (Analgesic) dan ubat mengurangkan ketegangan otot (muscle relaxant) dari hospital atau farmasi, salah satu juga yang boleh dibuat ialah dengan sedikit senaman di tempat kerja jika berlaku pada masa itu. Senaman regangan ini selain membantu memperbaiki postur badan, penjagaan badan (body awareness), meningkatkan koordinasi badan.
Tip senaman berikut boleh diamalkan jika sekiranya anda terpaksa melakukan kerja pejabat dalam satu tempoh yang lama:
1)  Sentiasa bergerak bebas selepas setiap jam bekerja dengan mengubah posisi duduk, berdiri atau berjalan selama 1 – 5 minit.
2) Minum air suam atau air mineral yang secukupnya kerana ia membantu badan menyingkirkan toksin dan membantu mengangkut nutrien dan oksigen ke seluruh badan.
3) Melakukan senaman pernafasan dengan menarik dan menghembus nafas secara perlahan 5 – 10 kali kerana ia membantu mengurangkan ketegangan otot dan meningkatkan pengaliran darah bernutrien dan beroksigen.
nota noti : tips di atas di gugel sj dalam internet.. jd, ianya adelah di copy paste saje oleh sy dari sini >>>> TIPS

Glitter Words

Comments

Popular posts from this blog

PERTANDINGAN KOLAJ ANJURAN PERPUSTAKAAN JPS 24/3/2017

HAPPY 13TH ANNIVERSARY