31 August 2010

SELAMAT MENYAMBUT KEMERDEKAAN YANG KE 53


*ikhsan gugel*

31 Ogos 

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka ! Merdeka !
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka !
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!!!


MERDEKA!!!

nota noti : semangat patriotik wooo...

30 August 2010

Bayi dalam beg kertas ✽ MYMETRO 30/8/2010✽

SHAH ALAM: Lagi bayi dibuang, kali ini seorang bayi lelaki yang dipercayai baru dilahirkan ditemui orang ramai dalam sebuah beg kertas yang digantung pada tiang papan tanda berhampiran persimpangan lampu isyarat Pangsapuri Brunsfield, Seksyen 13, di sini, petang semalam.


MALANG...anggota polis memeriksa seorang bayi lelaki yang cukup sifat yang ditemui dibuang dalam sebuah beg, petang semalam.

Bayi cukup sifat dan masih bertali pusat itu ditemui dibungkus dengan sehelai kain sebelum diletakkan dalam sebuah beg kertas.

Seorang lelaki yang kebetulan melalui kawasan berkenaan terdengar tangisan bayi sebelum menemui bayi berkenaan dalam sebuah beg kertas yang digantung pada satu papan tanda berhampiran pangsapuri berkenaan, kira-kira jam 5.30 petang.

Ketua Polis Shah Alam, Asisten Komisioner Noor Azam Jamaludin, berkata bayi dipercayai berbangsa Melayu atau Indonesia itu masih bertali pusat dan uri belum tanggal ketika ditemui.

Katanya, polis yang menerima maklumat mengenai penemuan bayi itu daripada seorang lelaki bergegas ke tempat kejadian untuk menjalankan siasatan.
“Kami percaya bayi ini baru dilahirkan dalam tempoh kurang 24 jam lalu,” katanya di sini, semalam.

Bayi berkenaan dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, untuk rawatan dan keadaannya dilaporkan stabil.

nota noti : ade lg yg buang2 baby nih ek.. igt dh stop jap. huhu! (╯3╰)

29 August 2010

TURN DIA PULLAKKK... nk pakai baju waye ke skool. (⊙_◎)


ibu... esok skool x? 
die mulekan sesi pertanyaan slps berbuke

skool la.. esok kan monday
jwb ibu

allaaaaa... bila nak raye?
 tnye die lagik

laa... lame lg la. pose pon lom abis lg kan
 ibu jwb smbil belek2 fesbuk

abih tu, bile nk pakai baju2 raye nih?
 tnye beliau smbil kedut2 kening

esok g skool x leh ke pkai baju baru nih bu?? 
smbung beliau lgik

la... wat pe plak nk pkai baju baru..
baju skool tu la pkai esok
ibu dh iron dh kan
kate ibu smbil kerut2 kening

ala... adik tu boleh je pkai baju kurong tuh g skool die
jwb beliau

adik tu kecik lg la bang, kang kalo marah die nanes
jwb ibu lg

hmmm.... ok la ok la
tunggu raye la
lmbat sgt la nk raye nih...
jwb beliau

ibu geleng2 kepale aje
tp, still adap fesbuk
boley?

mcm2 perangai
pntang nmpak bju baru
sume pakat2 nk pkai g skool

(⊙_◎)

nota noti : lps nih ibu nk sorok2 beli baju arr. bru dorg x taw ade baju bawu.. kui3..

2 hari besopim waye.. (●*∩_∩*●)

2 hari bercoti
sy sefamili
sebok bersopim waye

kali nih
sy gamble je bwk bdk2 nih
utk menyenangkan sy
uko2 kt bdn bdk2 nih

ALHAMDULILLAH
bdk2 nih
sgt behave semase bersopim
x kesah di usong ke hulu ke hilir
sng proses pemilihan bju
sng proses pengukoran baju

kalo thn2 sebelomnye
sy mmg x pnh bwk dedue
paling2 pon sy bwk si nawfal je
sbb
die dh beso n mmg behave
dari kecik smpai beso

smlm
sy sian  nye si tecik najlaa
x smpai ati nk anto ke neseri
semate2 nk sopim
sy bwk je la
smbil merayu pd tuan syed

bg la najlaa ikot, siannn die kate sy

kalo die meragam, cane tuan syed mcm x stuju

last la nih bah.. kalo meragam, next time x yah bwk sy jawab

tuan syed angguk2 jek
tnde stuju
sy igt
sy bakal histeria
dgn keadaan si tecik najlaa
yg akan meragam
bile die boring tunggu lelame

tp
sangkaan sy meleset same skali
die elok je main setempat ngn abg nawfal
bakul baju2 sy letakkan skali kat dorg
kononnye dorg jage baju2 tu la

manakala sy & tuan syed
berpecah cari baju2 yg bekenan di hati
spt biase
suami sy akan lebih byk pilih baju pompuan
*mini skert, suar pendek, top speggeti strap*
sume tuh adelah pilihan tuan syed
sy pilih baju yg *sopan*
muakakakaka


*ikhsan gugel*


nawfal lak
mcm biase
shirt berkolar
sbb ank bujang sy
kelihatan hensem ngn shert bkolar
seluar2 nawfal pon sy yg pilih
sbb
tuan syed sebok carik gaun ank pompuan kaler purple
*boley?*


*ikhsan gugel*


kesimpulannye

2 hari bersopim
semue tertumpu pd barang ank2 sahaja

brg bapak/mak budak belom lg
ke? x payah?
tuan syed kate nk g JJ esok
mau carik baju2 sy n die
KATENYE la
KATE x semestinye DIKOTA
muekekekeke

28 August 2010

HIDUNG BERDARAH

Hidung kita boleh berdarah dengan mudah apabila saluran darah kecil yang terdapat dalam hidung pecah. Ini kerana kedudukan saluran darah begitu hampir dengan permukaan.
Masalah ini biasanya berlaku sama ada sekali atau beberapa kali dalam sehari.

Punca


Selain itu, hidung berdarah juga terjadi apabila saluran darah mengalami jangkitan seperti:
  1. Selsema
  2. Suhu dalam badan terlalu tinggi
  3. Alahan
  4. Menghembus nafas terlalu kuat
  5. Kekeringan mambran mukus(selaput lendir) seperti merekah dan berkerak
  6. Berlakunya kecederaan seperti mengorek hidung jauh ke dalam atau patah hidung
  7. Tekanan darah tinggi atau sesuatu penyakit ketumbuhan

Jenis-jenis


Kebanyakan masalah hidung berdarah boleh mengganggu kehidupan seharian kita. Lebih menakutkan, kadangkala masalah sebegini boleh mengancam nyawa apabila darah keluar dengan terlalu banyak dan tidak henti-henti. Terdapat dua jenis hidung berdarah:
  1. Hidung berdarah dari depan - Darah keluar dari bahagian depan hidung dan mengalir keluar ke salah satu lubang hidung atau kedua-duanya sekali jika pesakit bangun atau berdiri.
  2. Hidung berdarah dari belakang - Hidung berdarah berlaku jauh ke dalam hidung dan mengalir keluar melalui bahagian belakang mulut dan tekak. Tidak kiralah pesakit itu sedang berdiri ataupun bangun

Cara merawat


  1. Hentikan hidung berdarah dengan cara:
  • Picit secara lembut semua bahagian hidung dan bernafas melalui mulut. Lakukannya selama 10 minit tanpa berhenti.
  • Jangan baring. Bangun dan bongkokkan badan ke hadapan (jangan mendongak ke atas. Ini akan menyebabkan darah mengalir turun ke kerongkong).
  • Bersihkan darah dengan menggunakan tisu atau kain lembap.
  • Letakkan ais (hancurkan ais dalam kain yang bersih) ke dahi dan pipi.
2. Cegah hidung daripada berdarah semula:
  • Jangan menghembus hidung.
  • Jika hidung berasa kering dan berkerak, jangan korek. Nanti luka dan berdarah. Apa yang patut dilakukan ialah gunakan pelembap atau minyak bayi.
3. Berjumpa doktor:
  • Anda perlu memaklumkan kepada keluarga untuk berjumpa doktor sekiranya mengalami keadaan seperti:
    • Darah hidung mengalir laju atau kehilangan banyak darah.
    • Berasa hendak pitam atau pengsan.

IDUNG DIE BERDARAH..

tekejots sy
bile die berlari2
ke arah sy
dgn tgn belumuran darah
igt main pisau ke
gunting ke
upenye idong die bdarah

*ikhsan gugel*


byk lak tuh kuar
panik lak sy kejap
tuan syed tgh tdo
in fact
sume tgh nyenyak tido
ngn sy2 skali tgh dlamun
mimpi2

tu yg panik tgk darah lak tetibe
belumuran kt baju 
dan tgn ank bujang sy tuh


*ikhsan gugel*

cecepat sy amik ais lam esbok
ltk lam towel
& soh die baring tuam towel yg berais tuh
cpt lak darah tu benti

adeh...
tekujut sy

nota noti : patutnye sy kene kool down. bukan pape pown.. ni dh fening kepale. mabuk darah ke sy?? muakakakakka...


27 August 2010

AWARD lagi...

ini la award nye...

award ini di beri oleh

AIDA AZRYN

sayam ama kamu adekku!!

tp!

ade tapinye...
kene jawab soklan2 la plak

soalannye adelah spt berikut

1.apa yang bermain di fikiran skarang ni? 

nk minum air la.. dahage!

2.apakah nama samaran aku? 


-watie

3.berikan 3 orang yang anda sayang

-parents
-suami
-ank2 


4.panggilan aku untuk si dia 


-abah

5.hadiah yang u all impikan dari seseorang yang istimewa.


anak lg.. muakakakak! xbley bla hadiah impian ku ini

6.blog mane yang anda suke visit. 


semua..
sape visit sy, sy balas.. ^_^


7.tagkan 15 blogger. 



kak diya
elise
nik sensei
pink gajah
cik jari
pjaz
lovelysyue
jajaz
mamanajlaa
misha

ala... 10 je la ek. fenat dh akak nih. hehe..
AMPON AIDA!

nota noti : blog aida adelah salah 1 blog sy suke bace.. bhs yg dgunekan smpoi je. bhs rumaje kan. ^_^

PETUA MENCANTIKKAN PERUT

Penampilan seseorang wanita akan kelihatan menawan jika mempunyai perut yang kempis. Perut yang kempis akan menampakkan susuk badan yang cantik serta mudah untuk mengayakan pelbagai fesyen. Terdapat beberapa petua yang boleh dicuba bagi wanita yang mengalami masalah perut buncit dan kulit perut berkedut selepas melahirkan anak.






Mengempiskan perut
  • Elakkan minum air semasa makan makanan berat seperti nasi , mee dan lain-lain. Sebaiknya minum air paling kurang 30 minit selepas habis makan.
  • Tanak kelapa hingga menjadi minyak. Setelah sejuk, sapukan pada perut. Biarkan selama 10 minit. Lakukan setiap hari sehingga menampakkan hasilnya.
  • Bancuh sedikit asam jawa dengan segelas air panas dan garam. Kemudian embunkannya semalaman. Keesokkan paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka.
  • Didihkan jadam dengan sedikit air asam jawa sehingga pekat. Apabila suam, lumurkan pada perut sebelum memakai bengkung.

Kebanyakkan Wanita mengalami masalah perut buncit selepas melahirkan anak. Terdapat beberapa cara untuk menangani masalah ini.
  • Campurkan sedikit kapur makan, lima helai daun sirih, beberapa titik minyak kayu putih dan satu sudu besar air limau nipis.Kemudian sapukan ramuan ini pada perut dan di ikat dengan bengkung. Lakukan setiap hari semasa dalam pantang sehingga menampakkan perubahan.

Masalah kulit perut berkedut

Kulit perut akan berkedut selepas melahirkan anak. Untuk mengatasi masalah ini amalkan petua:
  • Campurkan 1 sudu kecil jus limau nipis, 1 sudu air kapur sirih dan 20 titik minyak kayu putih. Gaul sehingga sebati dan sapu pada kesan-kesan pecah dalam masa dua minggu.
nota noti : kredit utk blog ini.. sy copy paste aje. 

tazkirah PG JUMAAT BERSEMPENA NUZUL QURAN..



Peristiwa nuzul al-Quran menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada kita hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW. Perkataan ‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.

‘Al-Quran’ bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya. Kalimah al-Quran, sering dicantumkan dengan rangkai kata ‘al-Quran mukjizat akhir zaman’ atau ‘al-Quran yang mempunyai mukjizat’. Malah inilah sebenarnya kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang dicuaikan atau tertinggal di dalam al-Quran. Dengan lain perkataan segalanya terdapat di dalam al-Quran.

Firman Allah: Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (Al-An’am:38)

al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dalam sejarah kehidupan Nabi SAW ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah lima ayat pertama daripada surah Al-‘Alaq. maksudnya: ”Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5)


Oleh
Dr. Samsu Adabi Mamat
Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia

semue yg di atas sy copy dr >>>>>>> sini.. KREDIT UTK BELIAU

SALAM NUZUL AL-QURAN

DH RAYE KEW??? hmmm... raya versi najlaa (◕‿-)

minah nih
benonye
dr memule die nmpak baju waye die
die dh beriye nk pkai g skool

puas la pujuk rayu
sib bek mnjadi

ari nih?
pg nih?

akhirnye
die berjaya ke skool
pakai baju kuwong utk waye

ape kah??
bagaimanakah?
adekah?

kah?
kah?
kah?

ibu dh terkene..

LAYANNNZZZZ...






utk makluman
tema kami thn ni adelah
turqoise

tp
ni bju kuwong tambahan
utk beliau
dpt abah yg x leh tgk baju pompuan
asik la dok mmbeli
abh die sorg je beli baju waye dh byk
lom g beli secare rasmi

masud sy g sopim kompleks n beli belah
tp, sy nk gak beli ikot taste sy

yg lelain tu sume taste abahnye
hehe

nota noti : ish.. bebelanje kene berhemah. patutnye pompuan yg pantang nmpak, ni lelaki plak dah.. tuan syed.. tuan syed. byk dh baju ank dara awk tu.. lupe ke awk ade ank bujang?? teruje sgt tgk baju gegurl keeewww????


26 August 2010

CERITA KEGILAAN DIA

tau tak
tuan syed
ketagih tgk cite nih


*ikhsan gugel*

sy sndiri pon x folo sgt cite nih
tp die?
waaaaa....
snggup bukak tv kt hall
kalo ank2 konker tv lam bilik

dasat woooo

die miss pon
kalo die kene buke pose kt luar

hehe

salute arr

sy sndiri pon tgk celam celum je

sbb sy byk adap fesbuk dr adap tv

dh tu
pc lam bilik
cane sy nk tgk kalo dh ank2 dok tgk channel pebret memasing

x kuase n gadoh ngn ank2 semate2 nk tgk tv uols
baik sy dok dendiam adap fesbuk or blog
ade gak pekdahnye

muekekekeke....


nota noti : kalo sy x phm cite, tuan syed akan jd tukang explain nape kejadian tu blaku.. sng kan! x yah tgk.. dh abih cite tuh, sy soh die citekan kt sy.. muakakakak! 

SY DENGKI! (◣_◢)

mmg dengki taw
ngn sape2 yg kije kt SELANGOR

depa sume coti esok

wah!
3 ari bederet coti
kalo amik coti ari senin.. 
smpai ke ari selase la coti nye
rabu bru msok kije

wah
dengki... dengki.. dengki...


*ikhsan gugel*

nota noti : esok sure SOGO amai org. org selangor tuwon kl g sopim waye.. hehe! 

Tip Penjagaan Kulit Cantik

sy rase
sure ramai kt luar sane yg nakkan kulit
yg santek

sy pon gtu gak

puas sy gugel
akhirnye sy dpt tips nih


Mulakan rutin kecantikan anda hari ini dengan melakukan tip penjagaan kulit cantik seperti yang di nyatakan.
  • Buang semua produk kecantikan yang tidak digunakan enam bulan lalu dan dapatkan produk penjagaan kulit yang benar-benar ingin digunakan setiap hari.
  • Minum 8 gelas air putih setiap hari.
  • Lakukan senaman kerana ia bukan sahaja baik untuk tubuh tetapi juga dapat membantu anda mendapatkan kulit cantik dan sihat berseri.
  • Pastikan kulit anda mendapat 'makanan' terbaik menerusi khasiat buah-buahan segar.
  • Pakai pelembap wajah setiap hari. Pilih pelembap yang bebas minyak.
  • Elakan kemarahan kerana ia boleh menyebabkan kerosakan pada kulit anda. Sentiasa tenang dalam apa jua keadaan.
  • Jangan sentiasa mengenakan selekan. Biar kulit berehat seketika.
  • Jangan terus tidur tanpa menanggalkan mekap terlebih dahulu.
  • Jangan menggunakan sabun atau sebarang produk selain produk penjagan kulit yang sesuai dengan kulit anda.
  • Berhenti pengambilan makanan ringgan kerana ia boleh merosakkan kulit anda.
  • Makanan tambahan seperti vitamin amat penting untuk kesihatan kulit anda. Walaupun begitu, tidak bermakna jika anda tidak mengamalkan makan harian yang berkhasiat.
  • Pastikan anda tidur cukup iaitu 8 jam sehari.
ni semua sy dpt dr >>>>>>> SINI (kredit utk beliau)

arap2 korg sume leh cube & puas ati ngn petua2 yg sy gugel nih..


nota noti : sy suke petua2 nih... nnti sy tepek byk2 lg ek.. (◕‿-)

GUMBIRA X TERKATA (◕‿◕✿)

yeay!!!

yihaaaa!!

yippieeeee!!



akhirnye

dptkan duit saguhati
a.k.a wit aye
dr gomen
utk penjawat am mcm sy nih

RM500
jadi laaaa

dari x de lansung kan

tuan syed rm500
sy rm500
suda rm1000!

muakakakakak
*gelak syaitoon, walo syaitoon sume kene rantai coz bulan pose*

sedikit artikel dari UTUSAN MALAYSIA

Kakitangan awam dapat bantuan RM500


KUALA LUMPUR 25 Ogos – Lebih 1.24 juta kakitangan awam dan 590,000 pesara kerajaan menerima khabar gembira apabila kerajaan mengumumkan akan memberi bantuan khas kewangan RM500 seorang sebelum 1 Syawal ini.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu kenyataan hari ini berkata, bantuan khas kewangan itu akan dibayar kepada pesara dan kakitangan awam dalam Gred 1 hingga 54.

Menurutnya, ia melibatkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM934.6 juta iaitu RM639.6 juta untuk kakitangan awam dan RM295 juta bagi pesara.

‘‘Keputusan ini diambil selepas mengambil kira kebajikan kakitangan awam dan pesara kerajaan.
‘‘Ia bagi meringankan bebas kos persediaan menyambut Hari Raya Aidilfitri ini,’’ katanya.
Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, pemberian itu dibuat di bawah skim Bayaran Bantuan Khas Kewangan kelolaan Jabatan Perdana Menteri.

Pada 13 Ogos lalu, Perdana Menteri turut mengumumkan pemberian duit raya kepada 112,635 peneroka Felda di seluruh negara membabitkan jumlah RM37.14 juta yang juga akan dibayar sebelum Hari Raya Aidilfitri.
Rakyat Malaysia dijangka menyambut Hari Raya Aidilfitri pada 10 September ini.

nota noti : jgn membazir.. berbelanje berhemah. (◕‿-)

RINDU

assalamualaikum wbt  salam sejahtera tahun ke 2 berpuasa tanpa abah moga abah tenang di sana TUNGGU ati tau bah...